Artighet och hänsyn

Alla vi, som är födda och uppvuxna i en tid där man insåg vikten av att uppfostra barn, har lärt oss att vara artiga och ta hänsyn. Därför känns det konstigt att läsa en ledare om Gentlemannens återkomst! Det handlar om en önskan att få tillbaka hövligheten mot varandra. Men i övrigt drar ledarskribenten en mängd konstiga slutsatser. För mig, som självständig kvinna är det självklart att både män och kvinnor ska uppföra sig väl mot varandra!

Den som är uppfostrade en gång med artiga och hänsynstagande normer fortsätter med det resten av livet. Detta gäller båda könen. Jag minns den gången när jag träffade en gammal farbror som jag inte hade träffat på drygt 50 år. Då var jag en liten flicka som neg för vuxna – nu kände jag hur det ryckte i knävecken och jag ville fortfarande niga för denna farbror!

”De allra flesta, män som kvinnor, uppskattar en gentleman. Någon som tar ansvar i sociala situationer, som öppnar dörrar, drar ut stolar, står upp för den värnlöse och mot allmän tölpaktighet. Trots detta har gentlemannen som ideal skjutits i sank under årtionden av normkritisk spärreld. I ivern att göra upp med unkna och destruktiva normer har också de goda och uppbyggliga normerna fått stryka på foten.”

Jag förstår egentligen inte skribentens mening! Varför ska mannen vara så mycket ädlare än kvinnan? Vi lever i ett av de mest jämställda länderna och då bör väl kvinnor och män respektera varandra och vara hövliga mot varandra. När skribenten sen skriver att män är djur och att historien visar att i tider av normupplösning tenderar specifikt män att bete sig på avskyvärda vis, mot varandra, och inte minst mot kvinnor och barn – då vill jag skrika högt! Finns det inte kvinnor som beter sig avskyvärt mot varandra och mot män? Det finns kvinnor som misshandlar och slåss. Det finns kvinnor som använder psykiskt våld. Det finns kvinnor som driver andra till vansinne. Det finns kvinnor som utnyttjar sitt överläge. Det finns rent ut sagt kvinnor som är för jäv..ga!

Däremot kan jag hålla med om att vårt samhälles normer håller på att luckras upp och har blivit hänsynslöst! Jag menar inte att vi ska börja niga och bocka för varandra. Men vad är det för fel att ta allmän hänsyn, hålla upp dörren, dra ut stolen, hälsa, ta av mössan inomhus, etik och moral? Båda könen måste ta hänsyn! Men idag har vi en högljud grupp – feminister – som vill bestämma allt. De borde kanske bli mindre högljuda och mer hänsynstagande?

kvinnorslåss

 

 

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

