En ren kropp

Nu under sportlovstider tar landets simhallar krafttag mot simhallssnusket. Tvättsvampar delas ut – i syfte att få fler att duscha ordentligt före badet. Målet är att mindre klor ska behövas i bassängerna.

Skölja av sig lite snabbt innan badet, med badkläderna på? Nej, det duger inte, enligt ansvariga på badhusen. En ordentlig dusch och välschamponerat hår ska det vara. Om man tvättar sig noga innan man hoppar i vattnet går det åt mindre kemikalier för att rena vattnet. Det blir en bättre miljö både för badgästerna och för personalen, enl SVT.

Just nu sitter jag inkrupen i min morgonrock, nyduschad och med nytvättat hår. Jag njuter och känner mig ren. Mitt absolut första minne av bad var i en zinkbalja på köksgolvet. Mor hade lagt tidningar på golvet som skulle suga upp det blöta. Så värmde hon vatten på spisen.  Hon tvålade in mig och schamponerade mitt hår för att sen skölja av ordentligt. Sen sveptes jag in i en badrock.

Mitt första minne från ett badhus är från mitten av 1950-talet. Det var kompisen Gabriella och tillsammans med hennes mormor och min mamma. Vi lärde oss att tvätta oss ordentligt innan vi tog på baddräkten och sock-i-plast (för att inte smittas av fotvårtor). För oss var det naturligt att vara rena innan vi gick i simbassängen! Det var ju så många andra som skulle bada i samma vatten!

Vad har egentligen hänt med våra badhus? Om vi för en stund bortser från sexuella trakasserier, så är tydligen snusk ett stort problem! Detta tycks tydligen vara ett återkommande problem iallafall enl en Facebooksida. Kampanj efter kampanj med utdelade tvålar och tvättsvampar, affischer, videos och ljudband. Hur har det blivit så?

Vi svenskar är ju ett hygieniskt folk! Vi har undervisats i TV om hur vi ska tvätta händerna. Många duschar både före träningen och efter träningen. Vi duschar och tvättar håret så mycket att vi måste smörja in kroppen och ha balsam i håret. Så hur kan vi samtidigt vara sådana lortgrisar? Beror det på kulturskillnader?  Beror det på att vår nya befolkning inte förstår det som jag fick lära mig på 50-talet: det är många andra som skall bada i samma vatten?  Borde de inte få lära sig det innan de överhuvudtaget får besöka våra simhallar?

bad

 

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

