Kritik

Många människor uppfattar nog mig som väldigt kritisk. Men vad är egentligen kritik? Det finns ju en mängd olika former av kritik: positiv, negativ, konstruktiv, saklig, osaklig, personlig, elak, välmenande, …

Ja, jag framför ofta kritik mot företeelser, samhällsföreträdare, normer eller brist på sådana, utnyttjande av gemensamma resurser, hur samhället fungerar osv. Men min kritik är aldrig personlig eller hatisk! Jag hävdar att min kritik är positiv och konstruktiv. Genom att framföra min kritik pekar jag på olika saker som inte fungerar så bra och hur dessa kan (och bör) förbättras. Med andra ord vill jag samhällets bästa och tror att det går att förändra i positiv riktning! Men det går aldrig genom att skylla på andra och att leta efter syndabockar som alltför många politiker ägnar sig åt idag. Att lösa samhällsproblem kräver samarbete och att kunna lyssna på kritiska röster!

Ingen av oss är komplett! Alla har sina brister – även jag – och gör bristfälliga analyser. Därför behövs öppna diskussioner, konstruktiv kritik, eftertanke och välmenande kritik.

All kritik som jag framför om mitt land och dess politiker är välmenande. Jag älskar mitt land och vill landets bästa. Men tyvärr ser jag en utvecklingstendens som tyder på att landet och politiken går i motsatt riktning – att vi medborgare kommer att få det sämre och sämre. Det är helt naturligt för mig att kritisera denna utveckling! Jag kan ju inte sluta att älska mitt fosterland trots att de styrande håller på att förstöra det! Det är bara att fortsätta med att framföra min konstruktiva, välmenande och oftast vassa kritik!

Om vi är många som gör det så kan vi påverka i en positiv riktning. Men då får vi inte falla i fällan att ge osaklig kritik, använda invektiv, att ägna oss åt personpåhopp – trots att det är just den argumentationstekniken som används av våra motståndare! Vi måste hålla oss till sakargument och vara optimistiska och välmenande kritiker som visar framåtanda! Vi vill ju kunna fortsätta att ha ett bra liv i vårt kära fosterland! Vi vill ju leva i ett demokratiskt samhälle!

kritik

 

 

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

