Vi och dom

Under många år har jag deltagit i diskussioner där huvudargumentet har varit ”inte skilja på vi och dom” med tilläggen ”allt åt alla”, ”allt beror på sociala strukturer”, ”kvinnor förtrycks”, ”sexuella minoriteter förtrycks”,  ”olika etniciteter förtrycks” och i stort sett alla utom vita medelklass-cis-män är förtryckta. Ja, jag känner mig förtryckt – av alla de inte vill ha ett vi-och-dom-samhälle!

Redan när i fosterstadiet bestämmer våra gener vilken uppsättning av möjligheter vi kommer att ha under livet – syn, hörsel, känsel, hud, kön, höger- eller vänsterhänt, längd, vissa sjukdomar och handikapp, … Dessa saker kan vi inte göra mycket åt. Allt finns i vår genuppsättning som kommer från våra förfäder.  Dessa anlag som vi föds med påverkar naturligtvis det liv som vi kommer att leva. Om jag föds med ett handikapp så måste jag leva mitt liv med handikappet. Jag måste leva med den hudfärg, den ögonfärg, den längd, det kön, … som jag är född med. Det är jag som person som måste acceptera mig själv som den jag är och göra det bästa av detta! Men … många av dem som jag har diskuterat med förnekar! Allt beror på sociala konstruktioner!

Dam

Men hur är det i samhället? Pga alla tycka-synd-om-människor så är hela samhället uppdelat i vi-och-dom. Vi dom goda – ni dom onda och vi dom förtryckta – ni förtryckare. Hela vårt samhälle har blivit polariserat och ingen får befinna sig mitt emellan polerna! De som är förtryckta ska premieras, ges större utrymme, ha fler resurser och inte straffas för dåligt beteende. De som sköter sig ska straffas för detta genom att betala för allt som de förtryckta ställer till med!

Men något händer … Nu ska vi inte lägga pengar i tiggarnas mugg. Nu ska vi utvisa de som inte får asyl. Nu ska de marockanska gatubarnen skickas hem. Nu, hör och häpna, har flyktingarna placerats i en mängd tillfälliga mer eller mindre värdiga boende. Nu säger regeringen att det inte är nödvändigt med lärarutbildning för att utbilda flyktingbarnen. Centern vill  bland annat slopa kravet på högskoleutbildning när kommunerna anställer personal i socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Andra vill sänka bidragen för asylsökande. Nu vill politikerna skapa ett annat vi-och-dom! Kan vi kalla politikerna för rasister? Eller har de förstått – att deras politik har gjort slut på landets resurser? Har de förstått att deras egen välfärd är hotad?

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

