Är bloggen död?

SVT:s artikel igår ”Bloggliket rör på sig” fick mig att fundera. Vad stod det egentligen i artikeln och stämmer det?Hur har bloggandet förändrats? Går det att jämföra det kommersiella bloggandet med ”hobbybloggande”?

Det är ca 10 år sedan som jag började blogga. Bloggen blev en ersättning av att skriva dagbok. Dagboken har ju alltid haft en central roll i mitt liv. Att skriva ned vad som händer mig och mina tankar om olika företeelser har blivit ett sätt att bearbeta tankar. När jag började blogga insåg jag att andra människor skulle läsa det som jag skrev. Då blev det nödvändigt att skriva seriösare, för andra och kanske mer underhållande. Men jag skrev fortfarande mest om mitt eget liv.  De olika bloggplattformarna har varierat. En del av de som tillhandahöll dessa upptäckte att det gick att göra business av bloggande. De stängde för privatmänniskor och journalister tog över. Reklamen tog över i bloggarna och det mesta skulle handla om mode och smink.

För ca 5 år sedan beslöt jag mig för att skaffa en helt egen plattform. Det blev ulsansblogg. Så bildade vi företaget och det fick bli en seriös företagsblogg – utan privat tyckande. Nu när företaget är nerlagt kan jag återgå till privat tyckande. Nu skriver jag om allt som jag tycker är väsentligt! Jag skriver av eget intresse utan något som helst ekonomisk vinning. Jag kommer att fortsätta att skriva så länge som jag tycker det är roligt.

Artikeln i SVT handlade däremot kommersiella bloggar – bloggar som är reklamfinansierade! Bloggerskan som nämndes berättade att hon hade flyttat över sin blogg till instagram. Hon hade skrivit om detta i en krönika i en tidning. Hon lever på sitt skrivande och fick gratisreklam i SVT! Seriöst?

Bloggen lever kvar! Den är inget lik. Jag läser massor av seriösa bloggar varje dag. Människor skriver av sig sin frustration över det som händer vårt land. Människor som vill förbättra. Människor som vill berätta om positiva och negativa upplevelser. Många av oss bloggare deltar dagligen i debatter av olika slag. Vi har ett samhällsengagemang.

Bloggen är en farlig konkurrent för våra etablerade medier. Vi skriver helt gratis vad vi vill i våra bloggar! Journalister skriver för att få ut sin lön – har en chefredaktör som kan säga stopp. De som frilansar får inte sina artiklar sålda om de inte håller sig till mediernas agenda. Med bloggen kan vi nå ut med våra åsikter och de överensstämmer inte alltid med etablissemangets!

skriva

 

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

