Ansvar

När jag läser olika medier – både MSM och sociala medier – tycks ordet ansvar ha blivit ett fult ord. Personligt ansvar – usch och fy! Hur har det blivit så?

Som 3-åring fick jag mina första glasögon. Jag fick reda på att glasögon var dyra och fick inte gå sönder. Det blev mitt personliga ansvar att se till att mina glasögon inte gick sönder! Jag fick också ansvar för att uppföra mig artigt samt att vara snäll och inte bråka.

När jag började skolan blev jag ett ”nyckelbarn” – hade dörrnyckeln hängande i en snodd om halsen. När jag kom hem var mor på jobbet. Ibland var det kallt men jag visste att jag fick inte röra tändstickorna och inte elda i spisen. Jag tog mitt ansvar, behöll kläderna på och väntade tills mor kom hem och eldade.

En gång råkade jag att slå i sönder en fönsterruta. Rusade in till mor och berättade. Hon följde med mig in till dem vars fönsterruta gått sönder. Så sa hon: ”Ulla har något att säga!” Jag fick erkänna och be om ursäkt för den sönderslagna rutan. Jag fick ta mitt personliga ansvar och mor tog det ekonomiska.

Så har mitt liv fortsatt  – ALLTID ta ett personligt ansvar och ALDRIG skylla på andra. Alla människor har valmöjligheter. Ibland väljer man fel och måste ta konsekvenserna. Men då man väljer rätt kan man också ta åt sig äran av framgången.

Idag tycks det dock vara fult att ta eget ansvar. Regeringen skyller alla misstag på andra och på oförutsedda händelser. Men de som sitter i regering och riksdag har sitt ämbete just för att ta ANSVAR! De ska ta ansvar för allt som händer i vårt land. De ska ALLTID göra konsekvensanalyser innan de tar beslut. De oförutsedda händelserna ska vara minimala. Ett beslut ska alltid föregås av tankar om: Vad är den absolut sämsta utgången av beslutet resp den absolut bästa utgången. Sen gäller det att väga argumenten bra och dåligt mot varandra. När regering och riksdag och andra förtroendevalda väl har fattat ett beslut så måste de ta konsekvenserna för detta både negativa och positiva. Då ska inte göra som idag – förneka, ljuga och skuldöverskriva!

martin-luther-ansvar-for

Samma saker ser vi medierna – förneka, mörka, ljuga och skuldöverskriva! Tar journalisterna sitt ansvar att göra en neutral nyhetsförmedling och granskning av makten?

Varje gång som jag i kommentarsfälten har skrivit om personligt ansvar så har de kommit rusande – feminister, vänsterpartister, ”snällister” och ungdomar som aldrig har lärt sig att ta ansvar. De skriver då om det kollektiva ansvaret och samhällets ansvar. Men samhället är VI ALLIHOP! När våra förtroendevalda inte tar sitt ansvar så MÅSTE vi ta ett personligt ansvar i frågor som rör vårt eget liv. Vi har bara ett liv och det måste vi vara rädda om!

ansar

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

