VAD – VEM – VARFÖR

Med en dåres envishet fortsätter jag att tjata om det som hände i Köln och på många andra platser Nyårsafton. Men … jag ser behovet av att diskutera detta grundligt Ämnet har blivit den stora ”snackisen” i alla medier. Som fd systemerare har jag lärt mig problemlösning. Jag har lärt mig att samordna begreppen orsak och konsekvens.Jag har lärt mig att se konsekvenser av dåliga beslut och dåliga förundersökningar. Det är viktigt att se VAD hände, VEM / VILKA drabbades, VEM / VILKA  orsakade händelsen,  VARFÖR hände det  och VILKA ÅTGÄRDER ska göras på kort och på lång sikt.

Vad hände? Rån, sexuella trakasserier och våldtäkt enl. olika medierapporter. Många förövare och många drabbade! Allt hände under ett stökigt nyårsfirande.

Vem /vilka drabbades?  Enligt olika rapporter har polisen i Köln fått in 90 – 120 anmälningar från vita unga kvinnor. Liknande händelser har drabbat andra orter i Tyskland och Sverige. Det finns förnekare som påstår att allt är falska anklagelser från kvinnor och andra sk fascister som vill stoppa invandringen. Polisutredningar får väl visa hur det står till med den saken.

Vem /vilka var förövarna? En första uppgift var 1000 asylsökande nordafrikaner och araber. Sedan sjönk antalet till 100 och nu läser jag att det rör sig om åtskilliga 10-tal. Kölnpolisen bekräftar för Süddeutsche Zeitung att förövarna tycks ha haft sitt ursprung i Nordafrika och Mellanöstern, men att det verkar som att det rörde sig om organiserade kriminella snarare än asylsökande, rapporterar TT. Men då undrar jag varför Kölnpolisen samtidigt har sagt att 18 st av de misstänkta är asylsökande? Samtidigt ställer jag mig frågan om ”organiserade kriminella” tafsar på tjejer mellan benen? Förnekarna skriver frenetiskt på FB att svenska vita män är inte bättre  för vita äckliga gubbar åker minsann till Thailand!!! Har vi någonsin hört talas om att svenska äckliga vita gubbar organiserar sig i mängder och utför rån, sexuella trakasserier och våldtäkter på mängder av kvinnor i Thailand? Om det skulle vara så då är det ett annat problem som bör diskuteras i ett annat sammanhang – för det hjälper inte offren på nyårsafton.

Varför hände det? Jag läste att orsaken skulle vara fylla och allmän stökighet! Men fylla har väl alltid förekommit på nyårsafton i Europa. Som följd av fylla har det ibland blivit stökigt. Det är inget ovanligt och kan knappast vara orsaken! Det nya i bilden är att män som kommer från andra kulturer ger sig på vita kvinnor! Dessa män har en helt annan kvinnosyn. De anser inte att kvinnor är värda lika mycket som män. De anser också att kvinnor som dricker, går ensamma på stan, klär sig västerländskt, sminkar sig och är självständiga är lovliga byten. De anser att det är kvinnornas / offrens fel att de blir utsatta för detta – för de är ju dåliga kvinnor. Dessutom läser jag: ”Detta kaos, och bristfällig polisberedskap, gjorde det möjligt för gäng av yngre män, enligt en rad vittnesmål troligen mest från arabländer i nordvästra Afrika, att utan polisingripanden tafsa på kvinnor och därmed komma åt att råna dem. Sådana ligor, som ofredar och stjäl av turister och pendlare, är ett välkänt brottsproblem i Köln, som polisen knappast prioriterat förut.” i http://ekuriren.se/asikter/ledare/1.3724773-vad-hande-i-koln-   Med andra or är det Kölnpolisens fel? Jag blir mörkrädd när jag läser sådant! Ingen ska behöva bli utsatta för detta!

Vilka åtgärder på kort sikt? Naturligtvis att hitta förövarna, straffa och sedan utvisa! Större polisnärvaro på platser där dessa gäng samlas. Ingen acceptans för trakasserier av vanliga medborgare. Stoppa invandringsflödet tills samhället återgår till normaltillstånd. Förneka inte problemen utan tag brottsoffren på allvar!

Vilka åtgärder på lång sikt? Politiska beslut om invandring och asylsökande som hindrar att liknande situationer uppstår. Ge polisen de resurser som de behöver. Hårdare straff. Upplysning till varje människa som kommer in i Europa upplysning om skyldigheter, normer, ansvar, jämställdhet osv. Upplysning om att asylansökan dras in om de begår något brott!  Att som F! nu långt om länge förespråkar att undervisa i skolor om jämställdhet hjälper föga. Förövarna går inte i skolan! De har med sig sina attityder från hemländerna. Europa var någorlunda jämställt tills dessa element kom in i vårt samhälle!

Det finns så mycket mer att tillägga om detta så jag kommer med all säkerhet att återkomma några gånger till!

 

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kisen26
    Jan 09, 2016 @ 18:26:47

    Ja….kan ju inte låta bli annat än kommentera ditt senaste inlägg ”Ulsan”.
    Alla former av sexuella trakasserier, övergrepp o våldtäkt ska varken förläggas till länder, religion, hud-färg, fylla eller politik.
    DET är helt enkelt en aspekt av mäns hormoner / testosteron…..som de inte får med sig från barnsben…..att förmå och lär sig kontrollera !
    Att ”leva ut” sina fantasier…….i vilken som helst miljö, är ett mansdominerad och tyvärr mer eller mindre accepterat fenomen !!!.
    Män……likaväl som kvinnor, bör veta när det är rätt och fel att acceptera sex .
    När någon säjer NEJ…..är det ett NEJ i vilken form som helst.
    Inte rätt, att lägga ut texten på så krångligt sätt med allsköns förklaringar…….Nej till sex…är helt enkelt NEJ till Sex överlag !!!.
    Övergrepp är alltid övergrepp och kan inte män acceptera ett Nej …..har de till fullo gjort sig skyldiga till övergrepp……!!!!
    Borde inte utpensla detta ytterligare !!!
    Kari

    Liked by 2 people

    Svara

  2. kisen26
    Jan 09, 2016 @ 20:24:48

    ”ulsan”…..så länge vi kvinnor har accepterat att ”testosteron” än mäktigare än ”östrogen” och så länga vi kvinnor har fostrat våra söner annorlunda än våra tjejer…..SÅ länge kommer det att härska ett kvinno-förtryck !
    Jag ser i Mitt yrke, att femtiotalisterna har väldigt svårt för en acceptans av mig som likvärdig i chaufförs-jobbet,
    Att generationen däremellan är bättre…..är ett oerhörd pluss, men att en ny grupp av unga killar har samma förutfattade meningar om tex ”kvinnor bakom en stor ratt”…gör mig vettskrämd !!!
    Hur kommer det sig, kan jag undra ?
    Ja undrar gör jag egentlig inte, för många av dessa nya killar i jobbet, är från andra länder / och har ett sätt att se på kvinnor…..som är helt främmande för oss här i Sverige.
    Att inte vara rasist…. är ett ”Mantra” för mig….men det innebär också att jag måste vara behjälplig i att fostra dessa nya unga män i hur vi bemöter kvinnor i vårt land och att ett likvärdigt jobb är lika med samma bemötande samt respekt.
    Vissa av vi kvinnor är både högljudda, tar för oss…..ser vårt oberoende som en självklarhet, men måste insè också, att en ny generation är på väg att eliminera denna självklarhet…..om vi inte tar plats igen ….och kanske denna gången med diplomati !!!
    Har bara fina saker att säja om våra snart 500 ny-inflyttade i Figeholm, men beror nog också på hur jag bemöter dessa.
    Dessa känsliga möten i vardagen är lätt rubbade…..om nån kollega gör upprepade fel…..!!! …..och då talar jag om manliga kollegor.
    Svårt att vara ”femtiotalist”, buss-chaufför och en fena på att ratta stora fordon……samtidig som jag är kvinna till fingertopparna.
    Kram kari

    Gilla

    Svara

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

