Ej feminist

”Danmark mot Sverige i stor feministdebatt

Missa inte säsongsfinalen av Debatt. Tillsammans med vårt danska syskon Debatten – DR tar vi oss an länders syn på jämställdhet och får reda på vad respektive granne tycker om varandra. Clement Kjersgaard och Belinda Olsson leder debatten klockan 22 på torsdag i SVT1.”

 

Jaha, då är det dags igen. Jag vet inte hur många gånger som jag har diskuterat feminism. Varje gång så hamnar dessa debatter i egoistiska ställningstagande: fri abort, lika lön och pension, delad föräldraledighet och kvotering till styrelser.

För mig handlar feminism om något helt annat: solidaritet med kvinnor som far illa runt om i världen! Könsstympning, tvångsgifte, människovärde, sexuellt utnyttjande av barn och kvinnor, trafficking osv. De frågorna borde vara en självklarhet för varje feminist att kämpa emot. Men svenska feminister anser att det är viktigare med kvoteringar. När jag har framfört dessa åsikter så har jag fått alla de gängse skällsorden rasist, fascist, …, …, klistrade på mig. När jag har skrivit om att invandrarkvinnor förtrycks i svenska förorter och utanförskapsområden har det hänt samma sak.

Feminister är egoister! Deras val av vem som är mest diskriminerad är lätt. Den svenska kvinnan! Alla de svenska kvinnor som inte erkänner det är förtryckta av män. Annars är de dumma i huvudet som inte fattar att de är förtryckta. De förstår helt enkelt inte sitt eget bästa och bör uppfostras till att bli feminister.

Men just därför har jag gjort mitt val att bli Ej feminist!

avatar92

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kari
    Dec 16, 2015 @ 12:08:57

    Hej ”tjejen”…
    Har följd dig en längre tid, men inte haft tiden att egentlig kommentera.
    Är inte riktig pensionär än, men närmar mig och har antagligen samma behov av att skriva som du.
    Då jag har ett ganska så krävande jobb, blir det lite för lite tid över ibland för att sätta tankarna på pränt…..som egentlig de borde (och vill) och då kan det bli lite kortare reflektioner över vardagen i stället.
    MEN, jag instämmer i mycket, som du har skrivit och blir glad att andra kvinnor i ungefär samma ålder har både modet, förmågan och definitivt erfarenheten att våga stå för sina åsikter.
    En hälsning och absolut en stor kram från en annan ”WordPress” Bloggare…….Kari

    Gilla

    Svara

  2. Kari
    Dec 19, 2015 @ 21:57:29

    Ska försöka ”slänga” in mer här…..för du ”kittlar” min skrivlust 🙂
    Kram

    Gilla

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

