En spricka i den svenska modellen

Lucia – en svensk månghundraårig tradition. Jag var positivt överraskad när jag såg Lucia på TV idag! Skönsång, julmusik och svenska ungdomar. Det kändes befriande efter dessa år där det lagts in rapmusik och multikultiinslag i luciafirandet – för att ingen ska känna sig kränkt. För några år sedan hade vi diskussioner om julfester som skulle vara vinterfester och om julklappar som byttes till vinterpresenter. Jag är glad över att slippa dessa tokerier. Svenska traditioner måste vi vara rädda om!

lucia.gif

Men vi har ju andra avarter som t ex vissa n-ord som inte får sägas. Så blir det när minoriteter tillåts att bestämma över majoriteten. Med politiker som inte går befolkningens ärende så uppstår sprickor i den fina polityren. Under min uppväxt var Sverige nationalistiskt. Jag, och alla andra som växte upp då, fick lära oss att vara stolta över vårt land. Vi fick veta att vi var bäst. Vi växte upp i en tid då stridigheterna i Ådalen inte var så långt borta. Industrin blomstrade och fackföreningsrörelsen fick mer och mer makt. Då uppstod ”den svenska modellen” – den modell som politikerna så ofta refererat till och velat inplantera även i andra länder. Egentligen handlade den om överenskommelser mellan arbetsgivarna och facket – kollektivavtal. Till följd av denna anda föddes den sk välfärden. En välfärd som alla tjänade på – arbetstagaren som fick vara frisk och ha en bra fritid och arbetsgivaren fick en frisk och pålitlig arbetskraft. Hjulen snurrade och industrin hade konkurrenskraft gentemot utlandet. Vi hade ett land som vi kunde vara stolta över! Vi kunde vara nationalistiska!

Men ingenting varar för evigt. Under 1970-talet började regeringen att ingripa med lagstiftning på områden som förut varit avtalsreglerade. Det var MBL, Löntagarfonder och liknande som gradvis försköt maktbalansen till arbetarsidans fördel. Löneläget blev för högt, industrin hade inte längre konkurrenskraft och flyttade därmed sin produktion utomlands. Men kvar fanns politikerna – de som var vana att bestämma och behandla alla som ett stort kollektiv.

Sen har det gått utför med Sverige! Stora delar av industrin har flytt, människor har blivit arbetslösa, sjuka, bostadslösa och svenska folket vill inte bli styvmoderligt behandlat av av en liten ”politikerelit”. Vi vill inte vara ett kollektiv – vi vill vara individer som har möjlighet att påverka vår egen situation. Den svenska modellens spricka blir större och större. Politikerna tycker naturligtvis att vi är otacksamma som inte accepterar deras modell av Sverige. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att med berått mod kasta mig ut för ett stup. Varför ska jag då kasta mig ner i den stora djupa sprickan i den svenska modellen? Nej, jag är inte stolt över vårt land längre! Jag kommer att fortsätta och protestera med hjälp av det skrivna ordet.

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

