Naiv

Egentligen vet jag inte riktigt NÄR jag förlorade min naivitet men jag hittade en av mina gamla bloggar som jag gärna vill återanvända.

”Naiv fundering

Skrevs 2010-10-04, 05:29 av ulsan

 

Förr var jag ung, humanist, naiv och hade visioner om en förlåtande och omhändertagande värld där alla människor var lika mycket värda. Nu är jag bara ung, humanist och har kvar samma visioner! Naiviteten har bytts ut mot ett stycke egoism. Jag har blivit bekväm och tänker mer på mig själv! Jag vill ha det bra de år som jag har kvar!

Som tonåring gick jag självklart omkring med handen ”Rör inte min kompis”. Jag umgicks med alla nationaliteter i det invandrarrika Malmö. Redan då (på 60-talet) var det inte alls ovanligt (i områden som Rosengård och Kroksbäck) med 15-20 olika nationaliteter i samma skolklass. Utanför skolgården stod knarkarna och försökte sälja en ”trip”! Det fanns halvkriminella ”knuttegäng” som bodde i det då ökända kvarteret Lugnet. Gustav Adolfs torg sneddade man inte över för det var där som knarkarna och alkisarna höll till. Men som ung och naiv satt jag ibland på bänken och pratade med dem. Jag uppfattade att de var helt vanliga människor som det gått snett för av någon anledning. Jag trodde helhjärtat att det skulle gå att hjälpa dem på något sätt.

Nu … när jag har blivit vuxen, mogen och har upplevt en del saker i livet så har jag nog reviderat en del uppfattningar. Jag är fortfarande humanist och tror fortfarande att alla människor är lika mycket värda! Men … efter att ha bott granne med en knarkarkvart och upplevt mer på ett år än vad ”Svensson” gör i sin livstid så vill jag inte ha några knarkare i min närhet. Efter att ha varit sambo med en alkoholist så vill jag inte antastas av onyktra på gator och torg eller ha dem boende i mitt närområde. Jag har fått nog!

Invandrare har jag mött många. Jag har varit involverad i invandrarundervisning, haft dem som klasskamrater på högskolan, bott granne med några osv. De flesta är skötsamma! Men det finns de som tar med sig sina konflikter hit. På högskolan fanns 2 iranier i min klass. De tillhörde olika fraktioner och talade inte med varandra. På kvällarna var de ute och angrep varandras gäng med cykelkedjor! De blev utslängda från högskolan! Sonen bodde i ett område i Landskrona där majoriteten var invandrare. Polisen patrullerade på området, bildäck och bilar brändes, inbrott i källarförråd och affärer, slagsmål, … Sonen flyttade till ett lugnare område! De flesta invandrare som kommer hit har inte flyktingstatus! De kommer inte hit för att de blir förföljda i sitt hemland. De kommer hit för att få ett bättre och bekvämare liv. Men … de vill inte ändra något i sitt liv. De vill att vi ska acceptera deras kultur och religion men kan inte själv tänka sig att anpassa sig till våra villkor! Jag vill inte bo i närheten av dessa! Jag flyttade ifrån Malmö där en fjärdedel av invånarna är invandrare.

De skötsamma invandrarna har jag inget emot. Men … jag bor i Sverige och vill leva som svensk! Jag hoppas fortfarande på att alla på jordklotet ska leva i fred och frihet! Men … jag kan inte förstå varför Sverige måste vara världens samvete. Problemen måste lösas på ”hemmaplan”. Vi behöver inte importera dem hit!”

 

Ja det är alltså drygt 5 år sedan som jag skrev detta! Jag skulle kunna skriva exakt samma sak idag med en mängd tillägg. Då handlade det inte om ensamkommande barn och volymer. Det handlade inte heller om en tafatt regering som vill vara en humanitär stormakt men inte har en aning om hur de ska handskas med situationen. Det handlade inte om brist på boende, nedmontering av vår välfärd, ett ökat skattetryck eller upplåning av pengar för att finansiera inflödet av asylsökare. Ja, jag hade kanske lite naivitet kvar ändå, när jag skrev detta. Jag kunde ju inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur mycket vårt land skulle förändras på bara 5 år. Är botten nådd nu? Knappast! Vad kommer jag att ha att tillägga om ytterligare 5 år? Hur illa kommer det att stå till med landet då?

Kommentera

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

