Kvinnoförtryck

I Östra Småland den 18 november 2015 stoltserar Ljunghaga skola i Nybro med att de nu kan tillhandahålla burkinis, som Röda Korset skänkt pengar till. Burkini som är ett heltäckande plagg för kvinnor och flickor att bada i, oftast används det av muslimska kvinnor. För mig känns det som ett knytnävsslag i magen att RK bidrar till att permanenta kvinnoförtryck och till att öka klyftorna och minska möjligheter till integrering i det svenska samhället. För det är ju naturligtvis så att för att integreras krävs också acceptans och anpassning till de svenska normerna. I Sverige använder kvinnor baddräkt eller bikini när vi badar och vi badar tillsammans med män. Alla specialnormer som ”snällisterna” hittar på bidrar istället till segregering.

Vi bor i ett av de mest jämställda länderna och ska aldrig acceptera en tillbakagång till förtryck av kvinnor. Även här har kvinnor varit förtryckta. Min mormor såldes två gånger på auktion i början av 1900-talet. Min mamma placerades av barnavårdsnämnden på ett mödrahem när jag kom till världen. Ensamstående mammor skulle ju lära sig att ta hand om sitt barn och sin sociala situation. Men nu har vi nått så långt i vår jämställdhet att vi enligt vad Janne Carlzon sa i går i ”Köttberget checkar ut” är på väg in i ett matriarkat och kvinnorna är på väg att ta över.

Jag hittade en av mina gamla bloggar som förtjänar att återanvändas:

 

”Frågetecken

Skrevs 2010-10-12, 04:38 av ulsan

 

Just nu känner jag mig som ett stort frågetecken! Jag läser boken ”40 piskrapp för ett par byxor” av Lubna Ahmad Al-Hussein. Lubna är journalisten i Sudan somdömdes till 40 piskrapp för att hon bar ett par vida byxor. Ett utdrag ur boken kan exemplifiera varför jag är ett frågetecken:

En stor del av de fyrtiotretusen personer som greps bar under 2008 i Khartoum för att ha överträtt paragraf 152 i strafflagen är kvinnor som bar kläder som ”kränker allmänhetens känslor” enligt gälland uttryck. Däribland byxor. Samma byxor som är obligatoriska i en annan islamisk republik som också styrs av sharialagarna: Iran. Skulle Allah alltså ha olika krav beroende på församlingens nationalitet?”

 

Blog image

 

Hur kan Sharialagar tolkas så olika beroende på vem som tolkar och var de tolkas? Vem bestämmer över vilka kläder som ”kränker allmänhetens känslor”? Vad skulle det innebära här i Sverige? Tappa-byxorna-modet? Tajta jeans? Bara magen? Jogga dress? Shorts? Bikini? Tatuering-modet? Piercing? Det finns många kläder som jag tycker är ”osmakliga” men …

Ja. detta är bara en av de funderingar som jag får när jag läser boken. Författaren berättar om sin barndom, könsstympning, kravaller på universitet, kvinnor som utestängs från vissa arbetsplatser osv.

En verkligt bra bok för att få lite inyn i den komplexa religionen Islam! Jag rekommenderar alla att läsa den!”

Går det att förena vår svenska jämställdhet med dessa sharialagar?

 

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

