Mitt land förändras

Naturligtvis ska ett land förändras och även människorna i landet. Annars sker ju ingen utveckling. Men jag vill påstå att utvecklingen går för fort. Hela 1900-talet har ju förändrat människornas levnadsvillkor – industrin, teknisk utveckling, möjligheter till försörjning, välfärd, utbildning, … Allt har skett i ett snabbt tempo. Jag skulle inte vilja vara utan denna utveckling.

Men det finns andra aspekter på förändring. Jag som växte upp i Malmö hade många utländska klasskamrater: danskar, tyskar och jugoslaver. Under tonåren upptäckte jag att vi hade greker och italienare i stan. De pratade om ”svenska vackra flicka” och blev kränkta när jag inte gick att prata omkull. Sen kom libaneserna som inte förstod vad ordet ”NEJ” betydde. Mer än en gång bad jag de att dra till ett varmare ställe och några gånger avslutades det med en välriktad spark i skrevet.

När jag sen började jobba på barnpsyk, vid slutet av 60-talet, upptäckte jag att många av patienterna var barn till invandrare. Det var kulturskillnader. Föräldrar tillät inte barnen att umgås med svenska barn. Barnen var ofta födda i Sverige och gick i svensk skola men de hade krav på sig från familjen att de skulle vara på ett sätt medan kompisarna ville att de skulle vara på ett annat sätt. Ungefär samtidigt började problemen i förortsområdena Rosengård och Kroksbäck. Svenskarna flyttade därifrån eftersom det inte fanns någon samhällsservice – problemfamiljer och invandrarfamiljer hamnade i området. Hörde av en lärare att han hade 23 nationaliteter i sin klass. Det var då som jag grundade den uppfattning som jag fortfarande har:

– Ska vi ha fri invandring så måste vi också ta hand om dem. Vi måste kunna erbjuda ett humant liv för dessa individer. Vi måste kunna ge dem en chans att integreras i det svenska samhället. Vi måste kunna erbjuda en bra skola och arbeten. Vi kan inte döma ut dem till ett livslångt utanförskap och bidragsberoende. Vi måste lösa dessa problem innan vi tar in fler!

Sen flyttade jag från Malmö, men följde min hemstad genom medier och då jag besökte släktingar. Problemen bestod och för ett 10-tal år sedan förstod jag att problemen bara har eskalerat. Det var ungefär då som jag inte kände mig hemma i Malmö mer och kände mig som en minoritet i stan.

De småorter som jag har bott i har känts lugna och trygga men har barn som bor i orter som är mindre trygga. Sonen bor i Göteborg, Biskopsgården med mycket skjutningar och bilbränder. Den lilla stad som jag nu bor i har varit en helt vanlig stad med ett fåtal utländska inslag – mest vietnameser – tills för 3-4 år sedan. Plötsligt uppenbarade det sig några kvinnor med slöjor och fotsida kläder. Sen kom somalierna i högljuda flockar. Allihop bor i höghusområdet i ena ändan av stan. Själv bor jag i villaområdet i andra ändan av stan. Vi möts bara i centrum.

Vår butik ligger i centrum. Ibland kommer det in en man med arabiskt utseende. Han går runt och kollar (om det finns någon man i butiken?) sen släpper han in damen i slöja och fotsid klädsel medan han står utanför. När han anser att hon har fått titta tillräckligt så öppnar han dörren och kallar ut henne. Ibland kommer ett gäng kvinnor klädda i slöja eller niqab. De vill pruta och är ganska högljuda. Ingen av de har råd att köpa något. Nu kommer nyanlända som tittar förskräckt på prislappar och går ut. Andra frågar efter second hand. Ingen av de har råd att handla. De förstår inte att vi betalar skatter och har omkostnader och sen måste skicka 25 % moms till staten

Mest funderar jag kring den unga mannen med långt skägg som går omkring i en vit särk. Vem är han? Eller de unga som kommer med sina sängkläder i sopsäckar. Vart är de på väg? Jag tänker fortfarande på samma sätt men politikerna verkar inte förstå:

– Ska vi ha fri invandring så måste vi också ta hand om dem. Vi måste kunna erbjuda ett humant liv för dessa individer. Vi måste kunna ge dem en chans att integreras i det svenska samhället. Vi måste kunna erbjuda en bra skola och arbeten. Vi kan inte döma ut dem till ett livslångt utanförskap och bidragsberoende. Vi måste lösa dessa problem innan vi tar in fler!

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

