Så var det påsk igen

Första april är avklarad och jag tror att jag klarade mig utan att bli lurad. Men man vet ju aldrig av vad som är sanning eller lögn. Det gör nog ingen skillnad. Dock är det absolut sant att jag inte tänker vaxa kvasten  och åka iväg till Blåkulla ikväll! Blåkulla får klara sig utan mig.Men jag minns barndomens påskkärring. Denna bild togs för snart 60 år sedan och det är jag som är längst till höger på bilden.

001

Jag lånade mors kläder, kvast och kaffepanna. Vi ritade små påskteckningar. Så knackade vi på dörrarna och delade ut våra teckningar. De snälla tanterna och farbröderna lade lite godis eller en peng i kaffepannan. När vi 3 påskkärringar hade delat ut alla teckningar så delade vi solidariskt på godiset och pengarna.

På kvällen färgade vi påskägg. Mor hade köpt röd, gul och blå färg. Men vi blandade färgerna så att vi även fick orange, grön och lila färg. Vi sänkte ner äggen i dessa färgbad. Efteråt putsade vi äggen blanka med fläsksvål. Ja, på den tiden åt vi mycket ägg under påsken. Nu för tiden äter jag kanske 1 eller 2 ägg under hela påsken.

Det är mycket som förändras med åldern. Påskpynt och påskris med fjädrar har vi rationaliserat bort. Men det är ju trevligt att titta på. Så jag tog en bild med mobilen från bussfönstret häromdagen. Kommunen har ställt ut en bytta med påskris fyllt av fjädrar mitt i rondellen. Trevligt!

påsk

 

GLAD PÅSK!

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

